Klacht en onderzoek
Wanneer een of meerdere meldingen bij de vertrouwenspersoon worden gedaan kan dat leiden tot een klacht. Veel organisaties hebben een klachtenprocedure waarin beschreven staat op welke manier een klacht ingediend kan worden. De eerste stappen bestaan vrijwel altijd uit een interne route waarbij je in gesprek gaat met bijvoorbeeld een leidinggevende. In een later stadium kan een klacht ingediend worden.
Een organisatie kan een eigen klachtencommissie hebben, maar steeds vaker zie je externe klachtencommissie. Een dergelijke externe klachtencommissie bestaat uit professionals die onafhankelijk van de organisatie werken. Een externe klachtencommissie bestaat vaak uit drie leden: een voorzitter, een ambtelijk secretaris en een commissielid. De voorzitter is over het algemeen een jurist.
Marianne Bovée is lid van meerdere klachtencommissies en is beschikbaar voor externe klachtencommissies.
Zij heeft een Wpbr vergunning onder de naam MB Onderzoek en Advies en is te vinden in het Wpbr-register van het ministerie van Justitie en Veiligheid.
Wil je meer informatie over de mogelijkheid van een onderzoek binnen jouw organisatie, neem dan contact op middels het contactformulier.